SALSA

Kurz salsy pro začátečníky

Je vhodný pro všechny, kteří si chtějí zkusit něco nového. Nebudete potřebovat žádnou předchozí taneční zkušenost, nebude vás omezovat věk ani fyzická kondice. Salsa je populární kubánský tanec, který se tančí v páru nabo individuálně. V páru se používají taneční kroky a sestavy, které jsou koordinované mezi mužem a ženou. Pokud tančíme individuálně, těší nás více svobodné kroky, které nám ve výsledku pomohou lépe tančit v páru. Stačí se nadchnout a přijít se k nám podívat. Garantujeme, že si salsu oblíbíte a najdete si v ní to, co vás bude bavit. S Rubénem se naučíte kubánskou salsu se všemi detaily pohybu, které ktomu patří, pohyby ramenou a boků. Rubén vyučuje nejen pánské, ale i dámské kroky, dokáže poradit pohyby rukou pro dámy a dotáhnout tak figury až do konce.

Kurz salsy pro mírně pokročilé

Tento kurz je určen pro tančící, kteří již cítí jistotu ve figurách z předchozího kurzu a chtějí si zdokonalit své naučené figury + přidat k nim mnoho dalších. Cílem kurzu salsy pro mírně pokročilé je především rozšiřování tanečních dovedností, kterými se budete moct ukázat na salsa akcích. Některé z figur se naučíte ve více variacích. Zaměřujeme se i na průběžné opakování a zdokonalování již naučených kroků. Tím se chceme dopracovat k momentu, kdy si při tancování budete jistější a budete si moci více užít samotný pohyb, hudbu, atmosféru a především tanečního partnera.

Historie salsy

Salsa je hudba, která byla ovlivněna mnoha kulturami. Vznikla na Kubě spojením rytmů původních indiánských obyvatel a rytmů, které sem přivezli španělští kolonizátoři a afričtí otroci. Svůj podíl na tom, jak salsa vypadá dnes, měla také hudba Latinské Ameriky – především Kolumbie, Venezuely, Panamy nebo Porto Rica.

Kolem roku 1917 byl na Kubě nejpopulárnějším národním tancem takzvaný Danzon. V té době se v Havaně také poprvé objevil hudební styl nazývaný kubánský Son (Son Cubano). Ten vyvolal na Kubě takové nadšení, že se stal okamžitě velmi populárním.
Danzon, který byl kubánským národním tancem už od roku 1879, se v té době hrál téměř všude. Son měl stejné prvky jako Danzon, ale právě zde se do kubánské hudby začlenily také africké hudební nástroje, které ji velmi oživily. Kubánští hudebníci byli velmi tvořiví a začali vyrábět vlastní hudební nástroje, tvořili kapely a utvářeli nové taneční choreografie.
A právě Son je tancem, který je dnes po celém světě nazýván salsou.
Ze salsy dále vznikl skupinový tanec zvaný Rueda de Casino, kde páry tančí v kruhu a na povel jednoho z tanečníků tančí všechny páry stejné figury a střídají partnery.

Slovo salsa (v překladu omáčka) bylo poprvé použito v Americe pro latinskoamerickou taneční hudbu v roce 1933, kdy kubánský hudební skladatel Ignacio Piñerio napsal píseň Échale Salsita (Přidej tam omáčku). Píseň byla takto nazvána poté, co Ignácio ochutnal jídlo, kterému chybělo kubánské koření. Odtud se pak slovo salsa přeneslo na hudbu, která je velmi živá, strhující, „pálivá“ jako omáčka.

Salsa se začala šířit v Americe především kolem roku 1960, tedy po kubánské revoluci, kdy na Miami, do New Yorku a dalších měst přicházeli imigranti z Kuby. Velký podíl na rozšíření salsy ve Spojených Státech a po celém světě měla také nahrávací společnost Fania Records, kterou v roce 1964 založil Johnny Pacheco, a která dostala salsu do nahrávacích studií a do povědomí všech lidí.

BACHATA

Bachata je smyslný a romantický a tanec pro páry, kde každá část těla se hýbe koordinovaně v daném rytmu. Je to relaxační tanec.

Bachata je prostě nádherná. Tento párový tanec pochází z Dominikánské republiky. Bachatu si můžete opravdu užívat i po naučení se jen několika základních principů. Může být zasněná, rozverná i hravá. Můžete ji tančit v těsném objetí i v otevřenějším držení a vymýšlet si různé zábavné variace. Obvykle se tančí na krásnou španělskou hudbu, takže milovníci španělštiny si přijdou na své.

Historie bachaty

Je těžké určit, kdy se bachata zrodila, ale jedno je jisté, v Dominikánské Republice počátkem minulého století (1900) znamenalo slovo bachata setkání za účelem oslavy. Byla tudíž synonymem „fiesty“, časem, kdy se chudí lidé scházeli, aby si zatancovali, popili, poslechli si hudbu a zapomněli na neuspokojivou ekonomickou a sociální situaci, které museli čelit. Toto slovo totiž pochází ze slovesa „bachatear“, což znamená „flámovat“.

Je obecně známo, že hudba, která se při těchto příležitostech hrála, byla téměř vždy kubánská bolera – často doprovázená náhodnými nástroji, které daly časem vzniknout hudbě rytmičtější a stále propracovanější. Texty „Bachaty“ obsahují skutečné události, události, které se staly mezi starými baráky chudinských čtvrtí, ale mají též milostný a sexuální obsah, a právě z tohoto důvodu se nový žánr hudby používal jako serenáda.

Zvláštní pohyb bachaty způsobuje, že tento tanec se někomu mohl zdát být obscéním a vulgárním – tělo muže a ženy zůstává velice blízko a soustavně se jeden druhého dotýká, a to s krátkými vyjímkami po celou dobu tance. Dvojice se houpavě pohybuje s důrazem na čtvrtou dobu každého hudebního taktu smyslným pohybem kyčlí a pánve, který ve své době budil pohoršení. Inspirována čistým citem, který pocházel od prostých lidí, v původní bachatě neexistuje mnoho figur. Tanečníci se objímají, protože to je právě základ tohoto tance.

V polovině minulého století je již možné rozlišit pojem bachata jako slovo samostatné, s přesným významem, a na tomto místě je potřeba se zmínit o salse. Právě v tomto období se salsa bouřlivě rozvíjela, ale bohužel nebyla přístupná všem sociálním vrstvám. Zatímco salse se přezdívalo tanec bohatých, bachata zůstávala jednoznačně tancem lidovým. Bachata se tančila na náměstích, pod stromem, prostě kde se dalo a tančily ji zejména páry, které tím chtěly utužit svůj vztah nebo vytvořit nový.

Díky neformální a uvolněné atmosféře se na těchto improvizovaných tanečních parketech lidé nestyděli ukázat své city. Oficiálnější taneční proud nenechával příliš vyplynout na povrch emoce a bachata a rum byl pro něj symbolem pokleslé zábavy.

V šedesátých letech nastal pro bachatu významný přelom. Dříve neexistovaly nahrávky a skladby byly improvizovány namístě. V tomto období se však umělci začali o bachatu intensivně zajímat a obohatili ji o další nástroje a celkově ji pozvedli na vyšší úroveň. Tím připravili podmínky pro to, aby se tento žánr dostal za hranici Dominikánské republiky do Portorika a Venezuely.

Rozšíření bachaty pomohla též migrace, která proběhla v tomto období. Díky tomu se s bachatou seznamují další velcí umělci a dávají vzniknout její třetí generaci, melodičtější, harmoničtější a někdy i rychlejší, aby tak dali větší rozlet tanečníkům.

S příchodem 80-tých let již známá hudba bachaty přechází do rukou umělců ještě proslulejších. Ti ji přinášejí do renomovaných klubů a do prostředí střední vrstvy, která přijímá nový žánr s nadšením, a dává tak zapomenout na jeho opovrhovanou minulost.

Několik let poté určité skupiny nové generace přeměňují již známou bachatu a vytvářejí nový styl, někdy označovaný jako „NeoBachata“. Oproti původnímu stylu, který popisoval události týkající se nejnižší sociální vrstvy, působil jako emocionální výlev a byl obecně smutný, se nyní přechází na aktuálnější, modernější a mezinárodní témata. Také vývoj používaných nástrojů vynáší melodii na zcela odlišnou úroveň.

I před začátkem 90 let existovala spousta umělců, kteří skládali bachatu a rozšířili tento styl téměř do celého světa. Ale opravdový konec staré éry a začátek nové přichází až s Juanem Luisem Guerrou, který se svou skladbou „Bachata Rosa“ překonal jakákoliv očekávání.

Bachata se již stala tancem společenským, slavnostním a zábavním, a tudíž přichází poptávka po mladší generaci umělců. A to už se ocitáme v současnosti a setkáváme se s „Aventurou“, skupinou pocházející z Bronxu. Ta ještě jednou změnila pravidla, a se svou skladbou „Obsesion“ dobila celý svět. Byla to právě tahle píseň, která přivedla spoustu mladých lidí k latinsko-americkýcm tancům, a která konečně přinesla této hudbě zasloužený úspěch. Hudbě, která měla příliš dlouho své místo pouze na okraji spektra světové latinsko-americké hudby.
Existuje mnoho stylů, které se od sebe liší různým přístupem ať už k hudbě nebo tanci. Je však podstatné nikdy nezapomenout na kořeny tohoto romantického tance vzniklého z přitažlivosti páru – umění vyjádřit vlastní city je důležitější než různé variace, tanec je především o souhře v páru.

LADY KARIBSKÝ MIX

Vyučují se tance:  Salsa, Bachata, Merengue, Cha cha cha.

Chcete zazářit na tanečním parketu? Chcete se naučit nebo si jen osvěžit základní kroky oblíbeného tance cha cha? Rádi by jste se naučili více tanců najednou?

Karibský mix představuje tance tak, jak se tančí v Latinské Americe. Každý tanec má svůj jedinečný charakter a krásu pohybu. Vášnivá hudba, jasný rytmus, dynamický pohyb boků, který se nádherně snoubí s ladností trupu a rukou, Vás uchvátí a vtáhnou dál do světa latinskoamerických tanců. Tyto společenské tance nevyžadují znalost konkrétních choreografií a přítomnost stálého partnera. Vše, co potřebujete, je hýbat se v rytmu latinskoamerické hudby, ovládat své tělo, znát kombinace pohybů a umět improvizovat. Taneční pohyby jsou snadné a Vaše pohybové rozsahy se každým dnem zvyšují. Tyto tance si zatančíte v jakékoliv společnosti, v kterémkoliv koutě světa, kdekoliv, kde se hraje latinská hudba.